Waarom signaleren wij te hoge werkdruk te laat?

Waarom signaleren wij te hoge werkdruk te laat?

Bij vrijwel iedere lezing of workshop die ik geef wordt me de vraag gesteld:
“Hoe heeft dat toch zo kunnen gebeuren de afgelopen 10 jaar? Dat we in zo’n relatief korte tijd met zo’n hoge werkdruk en nog hoger verzuim te maken hebben gekregen?”

Mijn wedervragen zijn dan:
“Hoe is het mogelijk dat wij dat niet gesignaleerd hebben? Dat wij vandaag de dag totaal niet meer aanvoelen dat een collega verdrinkt in de stapels werk? Dat we geen idee hebben dat iemand naast in de kamer zich je al maanden terugtrekt uit zijn sociale omgeving?”
Is de gehele werkvloer zo druk met de operatie dat men het zicht op elkaar heeft verloren? Een hoog ziekteverzuim is inmiddels meer regel dan uitzondering.

We hebben nu te dealen met die overspannen huidige arbeidsmarkt. We kunnen lange termijn problemen niet één twee drie oplossen, want als er geen mensen zijn, dan zijn ze er gewoon niet. Maar de diehards die wel elke dag vol overgave hun belangrijke werk uitvoeren lopen het gevaar om in de burn out valkuil te stappen, als ze er alleen voor staan.

Sinds 2007 adviseert Unlimited People managers, hoe leiding te geven onder deze uitdagende omstandigheden. Wij leiden medewerkers op alert te zijn op signalen van ziekteverzuim. Aan tafel met collega’s, in meetings van de MT’s, in gesprekken rond het werk en in de wandelgangen leren we hen te signaleren. We leren hen deze signalen te benoemen en collega’s te beschermen voor dreigend uitval. Of we pakken de functie van de hofnar op om het management preventief te informeren en tot stappen te bewegen. Unlimited People mag ook kritisch zijn in die rol, onze kop gaat er niet af.

Signaleren is noodzaak

Onze preventie adviseur scant de organisatie en leert de manager bijvoorbeeld het gesprek aan te gaan met de collega die al drie weekenden extra heeft gewerkt en nu weer de verantwoordelijkheid voelt er één te gaan werken. Om zo andere collega’s te vragen deze overspannen collega uit de wind te houden. Juist om deze collega aan het werk te houden i.p.v. te wachten tot hij of zij uitvalt. Uitvalt omdat het thuisfront ook na drie extra weekenden begint te klagen waardoor de balans tussen werk en privé zoek is. Om van rust na werken nog maar te zwijgen. Het vliegwiel draait ’s avonds en in het weekend door en lichamelijk of mentaal ontspannen lijkt al niet meer mogelijk.

Door hoge werkdruk te leren signaleren, deze stress signalen te interpreteren, er vragen over te stellen, het gesprek aan te gaan en actie te ondernemen krijgen we vliegwielen tot stilstand, komt er bewustwording op gang in de organisatie, verandert de cultuur die soms generaties in het DNA geworteld zat en kan ontspanning op de werkvloer als een olievlek verspreiden.

Heeft jouw organisatie ook behoefte aan consultancy over preventie en inzetbaarheid voor stressreductie? Aarzel dan niet om contact op te nemen. We bespreken graag de mogelijkheden in een persoonlijk gesprek.

Thank you for growing with us.

Barbara Kok – Overmars

Print your tickets